John Oliver subverte anúncio do Facebook “com honestidade”

Para John Oliver não restam dúvidas de que o Facebook não fez nada mais do que aquilo a que se propunha – explorar dados.

Em Abril deste ano e em resposta às sucessivas polémicas que marcaram o arranque do ano para a gigante rede social, o Facebook lançou um anúncio em que prometia redobrar o cuidado nas áreas temáticas em que estava a ser alvo de maiores críticas – uso abusivo de dados, desrespeito pela privacidade e permissividade com notícias falsas, para mencionar alguns.

We’re committed to doing more to keep you safe and protect your privacy. So that we can all get back to what made Facebook good in the first place: friends. Because when this place does what it was built for, we all get a little closer.

No anúncio, o Facebook apresentava como principal benefício da rede social, os amigos sustentando todo o claim da campanha “Aqui juntos”Na paródia agora feita no ‘Last Week Tonight’ da HBO, o anfitrião John Oliver aproveitou para elucidar as pessoas sobre o modelo de negócio da rede social, subvertendo a frase “We are here for the friends”.

A irónica recriação de todo o anúncio é, segundo o próprio, mais honesta do que o original abordando temas como a venda de anúncios a grupos políticos. Para John Oliver não restam dúvidas de que o Facebook não fez nada mais do que aquilo a que se propunha – explorar dados – como prova a valorização de 600 mil milhões de dólares.

Para além da recriação do anúncio, no habitual monólogo, John Oliver aproveitou para recordar alguns dos momentos mais infelizes da história recente do Facebook, como a visita de Mark Zuckerberg em realidade aumentada a Porto Rico, a meio de um desastre, ou a utilização de filtros com línguas de animais.

Aqui podes ler todo o texto do anúncio:

You came here for the friends. You got to know the friends of your friends. We came here for your data. And the data of everyone you’ve ever come into contact with. From your old friends from middle school to your grandma. To your grandma’s friends from middle school.

And your data enabled us to make a fuck-ton of money form corporations, app developers, and political campaigns. Then we discovered your uncle used to have ties to the Klan. And guess what? We realized we could make a fuck-ton of money off that shit too.

Seriously you guys, we were making so much money off of you, you don’t even understand. But then, you found out about it. And we had to testify and issue bullshit apology ads, all so we could lose $120 billion.

But here’s the thing: Nothing’s really gonna change. We’ve got your data. We’ve got your friends. And, really, where are you gonna go? Friendster?

Fuck you. That’s why we’re gonna keep finding subtle ways to violate your privacy. So we can carry on doing what this place was built for. Functioning as a haven for racist trolls. A way for your to feel jealous of people you haven’t seen in years. And a place for your to fritter your life away while watching videos of cats eating corn, dogs riding horses, and kids… beating the shit out of each other. All while we make an ungodly amount of money.

Facebook: We own who you are.